Ga naar de beginpagina van Kinderorthopedie.nl
(sponsor)

Ziekte van Perthes

U bevindt zich hier: PatiŽnten informatie Ľ Ziekte van Perthes

De ziekte van Perthes

Bekijk de presentatie van Dr. Ralph Sakkers over de Ziekte van Perthes >>> Klik hier!

Wat is er aan de hand bij ziekte van Perthes?

Bij de ziekte van Perthes ( ook genoemd morbus Legg-Calvť- Perthes) ondergaat de heupkop, (het bovenste uiteinde van het bovenbeen) een reeks van vormveranderingen. Deze vormveranderingen ontstaan doordat de bloedvoorziening van de heupkop tijdelijk verstoord is. Omdat er een tijdje geen/onvoldoende bloed in de heupkop komt, gaan de botcellen ter plaatse dood. Als na een tijdje de bloedvoorziening weer op gang komt, wordt door de reparatie processen in het lichaam dit dode botweefsel opgeruimd. Bij dit opruimen veranderd de vorm van de heupkop. Er zijn bij de ziekte van Perthes een aantal fasen beschreven, in grote lijnen ziet men eerst een afplatting van de heupkop, die later weer gevolgd wordt door een ( gedeeltelijk) terugkeer naar de oude vorm. Dit gehele proces duurt 3 tot 4 jaar, maar het verdere herstel kan ook tot het eind van de groei plaatsvinden.

Waarom krijgt mijn kind Perthes?

Perthes treedt vooral op bij jongens ( jongens: meisjes= 3:1) en vooral tussen de 5 en 10 jaar. De kinderen zijn soms wat kleiner dan normaal. Waarom de bloedvoorziening naar de heupkop verstoord raakt is nog steeds onbekend: er zijn stemmen die menen dat er een stollingsprobleem is bij deze kinderen, anderen menen dat dit niet het geval is. Er zijn regioís waar Perthes meer voorkomt, ook dit is niet erg duidelijk. Kortom veel theorieŽn, maar weinig bewijs.

Wat merkt mijn kind?

Het kind merkt pas wat van Perthes als de vorm gaat veranderen. Dan raakt de heup geÔrriteerd, en gaat het kind mank lopen. Het kind kan klagen over pijn in de knie of heup. Vooral de eerste weken tot maanden kunnen de kinderen mank lopen, maar de klachten kunnen ook tijden minder zijn, en vaak hebben de kinderen de tweede helft van de 3 tot 4 jaar veel minder last. Bij het onderzoek kan uw arts vaststellen dat de beweeglijkheid van de heup wat verminderd kan zijn. De ziekte van Perthes is niet zozeer van belang vanwege de wisselende klachten in de eerste twee/drie jaar, als wel omdat de eventueel veranderde heupvorm op den duur aanleiding kan geven van vervroegde slijtage ( zie hieronder).

Wat voor onderzoek is zinvol bij deze ziekte?

Met een rŲntgenfoto is de vorm van de heup goed in kaart te brengen en is ook vast te stellen in welke fase het ziekteproces is. Als er onduidelijkheden zijn kan een MRI scan aanvullende informatie bieden.

Wat is er op termijn te verwachten?

Bij de ziekte van Perthes kan de vorm van de heup soms zo veranderen dat deze op latere (40-50 jaar) aanleiding geeft tot vervroegde slijtage van de heup. Gelukkig komt dit weinig voor. Vooral bij jongere kinderen (leeftijd bij het stellen van de diagnose 6 jaar en jonger) is het natuurlijk herstel mechanisme zo goed dat de heupvorm weer vrijwel normaal wordt. Niet alleen de leeftijd bepaalt hoe het herstel gaat verlopen, maar ook de grootte van de doorbloedingsstoornis van de heupkop.

Is de ziekte van Perthes te behandelen?

Goede vraag. In de actieve fase, als de kinderen last hebben is het verstandig de heup niet al extreem te belasten ten einde de irritatie van het heup gewricht te verminderen, en kan het zelfs, als een kind veel pijn heeft, nodig zijn de kinderen een paar dagen rustig binnen te houden om de heup wat tot rust te laten komen, eventueel aangevuld met pijnstillers. De vraag of door behandeling de uiteindelijk te realiseren heupvorm verbeterd kan worden is niet zeker te beantwoorden. Er zijn twee grote stromingen: enerzijds orthopeden die vooral nadruk leggen op het natuurlijke herstel mechanisme en die slechts in uitzonderlijke gevallen operatief ingrijpen, anderzijds orthopeden die wat meer van operatieve behandelingen verwachten en deze wat vaker toepassen. Welke van deze stromingen de beste resultaten behaalt is onduidelijk. Waar over het algemeen iedereen het wel over eens is, is dat de volgende behandelingen zinloos zijn: beugels, gipsbroeken, langdurig (weken) bedrust, langdurig rolstoel gebruik, of het been langdurig niet belasten.

U bevindt zich hier: PatiŽnten informatie Ľ Ziekte van Perthes