Ziekte van Scheuermann

U bevindt zich hier: PatiŽnten informatie Ľ Ziekte van Scheuermann

Wat is de ziekte van Scheuermann?

Bij de ziekte van Scheuermann ontstaat er van met name de bovenrug de neiging om voorover te buigen. Deze bolling van de bovenrug wordt vaak gecompenseerd door een holling van de onderrug, en gaat gepaard met vooroverhangende schouders.

Wat is de oorzaak?

Onregelmatige groei aan de voorkant van de wervellichamen zorgt ervoor dat deze aan de voorzijde uiteindelijk platter (wigvormig) zijn, dan aan de achterzijde. Hierdoor kan ďwigvormingĒontstaan die de versterkte bolling veroorzaakt.

Wat zijn de klachten?

De klachten zijn meestal alleen van cosmetische aard. Soms wordt moeheid en rugpijn gemeld, die echter na het eind van de groei meestal verdwenen zijn.

Welk onderzoek is zinvol?

RŲntgen-onderzoek van de zijkant van de wervelkolom kan de diagnose bevestigen.

Wat is de behandeling?

Oefentherapie doet de afwijking niet verminderen maar kan wel helpen de houding te verbeteren. Over korsetten bestaan verschillende studies die hier meer of minder effect van beschrijven: elke patiŽnt zal samen met de behandelend orthopedisch chirurg moeten bepalen of een korset in zijn/haar geval invloed op het natuurlijke beloop zal hebben. De behandeling met een korset is relatief intensief en is tegenwoordig minder geaccepteerd dan 10-20 jaar geleden. Bij de meeste kinderen met de ziekte van Scheuerman wordt dan ook geen therapie meer voorgeschreven. In zeer ernstige gevallen kan een operatieve correctie overwogen worden, echter dit komt vrijwel niet voor.

Wat is de prognose?

Meestal neemt de aandoening in de loop van de groei wel toe. Echter, uit lange termijnstudies blijkt dat patiŽnten met de ziekte van Scheuermann later niet meer rugklachten of arbeidsverzuim door rugpijn hebben dan willekeurige andere mensen. De uiteindelijke rugbelastbaarheid is dus goed, en het restprobleem meestal alleen cosmetisch. -->

U bevindt zich hier: PatiŽnten informatie Ľ Ziekte van Scheuermann