X-benen

U bevindt zich hier: PatiŽnten informatie Ľ X-benen

X-benen

Wat is een normale beenstand voor mijn kind?

Ouders zijn vaak ongerust over de beenstand van hun kind. Staan ze niet te krom, te veel naar binnen, naar buiten? Twee factoren spelen bij die onrust een rol: 1. de onbekendheid van de verschillen in normale beenstand in de verschillende leeftijdsfasen, 2. de diepe psychologische behoefte dat kinderen alvast lijken op volwassenen. Zoals u zult lezen verschilt de beenstand per leeftijdsfase. Als het kind begint te staan (rond 1-1.5 jaar) heeft het heel snel O-benen: dwz de afstand tussen de knieŽn is groter dan tussen de enkels. Vooral negroÔde kinderen kunnen forse O-benen hebben. Rond het 2e jaar gaat dit snel over in X-benen. De mate van X stand neemt dan in enkele jaren toe en rond de 5-7 jaar weer langzaam af. Aan het einde van de groei zijn de benen dan vrijwel recht geworden.

Hoe worden X-benen gemeten?

De mate van X wordt aangegeven door of de afstand in centimeters tussen de enkels als de knieŽn tegen elkaar staan te meten, of door de hoek te meten tussen boven en onderbeen. De gemiddelde hoek op 4-jarige leeftijd is 10 graden maar ook hier is de spreiding in de bevolking van de mate van X groot, zij het minder dan bij O.

Wanneer zijn X-benen abnormaal?

Als de X-stand van de benen asymmetrisch is: als het ene been meer X heeft dan het andere been is dat een reden om een (kinder)orthopedisch chirurg te laten kijken. Wanneer X-benen symmetrisch zijn, dan is het moeilijk aan te geven hoe groot de X-stand moet zijn om als echt ziekelijk beschouwd te worden. Over het algemeen gezegd is de kans dat de X-stand berust op een ziekte alleen dan aanwezig is als de X-stand extreem is of gepaard gaat met pijnklachten. Meestal kan dan een rŲntgenfoto verdere aanwijzingen geven. Als dan een afwijking gevonden wordt betreft het vaak zeldzame ziektebeelden zoals stofwisselingsstoornissen of skeletdysplasieŽn.

Hebben nachtspalken of steunzolen zin om de X-stand van benen te verminderen?

Nee, de groeiprocessen die hieraan te grondslag liggen zijn zo krachtig dat ze niet ďgestuurdĒ kunnen worden door spalken ed. Als de X-stand berust op een ziekte hetgeen een heel enkele keer voorkomt moet indien mogelijk de ziekte zelf behandeld worden. Maar zoals al eerder gezegd, bij de meeste kinderen die een kinderorthopeed ziet i.v.m. X-benen worden geen afwijkingen gevonden.

Wat kan er gedaan worden als de X-benen zo ernstig zijn dat ze hinderen bij het lopen?

Als de onderliggende oorzaak zo goed mogelijk is gecorrigeerd kan een eventueel ernstig X-been gecorrigeerd worden door het doorzagen en rechtzetten van het betreffende bot (=een osteotomie), of door de groei aan een kant van het bot (de buitenbocht) te remmen (=guided growth d.m.v. hemi-epifysiodese met een 8-plaat of soortgelijke kram) of door het bot aan een kant (de binnenbocht) te verlengen. Alle ingrepen hebben hun eigen voorwaarden, mogelijkheden en complicaties.

Als benen tijdens de groei recht gezet worden, blijven ze dan gedurende de verdere groei ook recht?

Dat hoeft niet zo te zijn. Met name als de onderliggende oorzaak van de scheefgroei van een been niet kan worden opgelost is de kans dat een been weer krom groeit nadat het recht is gezet groot. Het komt zeer soms voor dat benen bij een kind meerdere malen tijdens de groei rechtgezet moeten worden. Men tracht echter de tijd tussen de ingrepen zo lang mogelijk te doen zijn en tijdens de groei met zo min mogelijk operaties uit te komen. Is een kind eenmaal uitgegroeid, dan zal een been wat recht gezet is niet meer krom groeien.

Wat te doen als een (vrijwel volwassen) kind uitgegroeid is en er nog X-benen zijn?

Als er nog X-benen zijn aan het einde van de groei en er geen klachten zijn, is het toch verstandig om met een orthopedisch chirurg te overleggen over de ernst hiervan. Als de X-stand te veel is er een kans dat de knieŽn op latere leeftijd aan de buitenkant gaan slijten. De kans op slijtage is overigens vrijwel alleen aanwezig na de groei, dus als uw kind nog tijdens de groei X-benen heeft hoeft men zich over het algemeen geen zorgen te maken over slijtage. -->

U bevindt zich hier: PatiŽnten informatie Ľ X-benen